Tuesday, December 28, 2010


Seeing those professionals made me think of my capabilities.

Are there any capabilities in me? Like them?

I don't have that confident to believe so.

I was thinking pastry house and confectionary.

Friday, December 24, 2010




"I believe that everything happens for reason. People change so that you can learn to let go. Things that so wrong so that you appreciate them when they are right. You believe lies so you will eventually learn to trust no one but yourself, and sometimes good things fall apart, so better things can fall together."

-marilyn monroe-

Thursday, December 2, 2010

Monday, November 22, 2010

Membaca sebahagian daripada hidupku




Aku bukanlah orang yang bijak tetapi aku suka membaca.
Tabiatku ini tidak bermula sedari awal usia, sebaliknya ketika aku berumur 9 atau 10 tahun.
Aku sendiri tidak berapa ingat.
Namun, aku masih ingat lagi buku pertamaku yang mama belikan. Siri Penyiasatan Lima Sekawan, terbitan Fargoes. Aku tidak pasti samada Fargoes masih wujud atau tidak. Mama membelikan aku 4 judul daripada 18 judul, dan aku habiskan keempat-empat judul tersebut dengan sukanya. Tetapi sayang sampai sekarang aku hanya menghabiskan empat judul tersebut dan tidak membaca kesemua lapan belas judul. Aku sendiri pun tidak ingat kenapa. Buku-buku tersebut mama belikan tanpa kupinta dan merekalah pencetus minat membacaku.
Aku juga bukanlah orang yang pandai dan petah berbahasa Inggeris.
Tetapi aku punya minat terhadap lingua franca itu.
Aku dilahirkan di dalam sebuah keluarga Melayu tipikal yang bahasa pengantarnya hanya bahasa Melayu.
Kami juga jamah ikan kering, sambal belacan, tempoyak dan petai. Sebuah keluarga Melayu biasa. Sederhana.
Sejak kecil, aku tidak pernah mengambil serius hal pelajaran. Aku suka main. Aku dan dunia kanak-kanakku. Menangis apabila diusik. Tidak peduli perasaan orang lain. Yang penting aku gembira. Zaman kanak-kanak yang penuh dengan ketidakpedulian terhadap orang lain. Hanya aku, aku dan aku.
Walaupun begitu minat terhadap bahasa Inggeris wujud selepas UPSR. Ah! Apa yang aku peduli dengan peperiksaan itu.
Suatu hari, aku ke perpustakaan yang terletak di Presint 8. Aku pun mencari bahan bacaan yang bisa menarik perhatianku. Dan aku jumpa ia. MY SECRET UNICORN. Aku suka buku itu. Aku ingin jamah isinya. Ada apa dengan haiwan bernama Unicorn itu? Malangnya ianya berbahasa Inggeris dan mempunyai beberapa judul.
Namun entah dari mana kekuatan dan desakan yang kuat datang dari dalam diriku, aku gagahkan diri meminjam dan membacanya di rumah.Akhirnya aku berjaya juga menghabiskan beberapa judul buku tersebut walaupun tidak kesemuanya, tapi aku puas.
Abahlah yang mengajar aku buka kamus. Dahulu, abah sekolah Inggeris. Jadi aku suka bertanya kepadanya sekiranya terdapat perkataan yang tidak aku fahami. Namun begitu, abah selalu memarahi aku kerana malas membuka kamus. Dari situ aku terima didikan secara langsung daripada abah. Dan hari ini, kamus menjadi pakej pelengkap koleksi buku-bukuku.
Seperti yang aku katakan kepada kamu, aku bukanlah orang yang bijak. Sebab itu, sampai sekarang kamus sentiasa berada di sisiku bilamana aku ingin membaca buku, terutama buku berbahasa inggeris.

Walaupun kini bahan bacaan boleh didapati di internet, pilihan pertama tetap bahan bacaan yang dicetak diatas kertas, buku, majalah, surat khabar dan lain-lain.

Kini usia ku sudah mencecah 19 tahun. Genre pembacaan juga sudah berubah. kegilaan aku terhadap buku-buku sejarah kian menebal. Dan sejarah selalu berkait dengan geografi, ilmu kemanusiaan dan falsafah. Bahan yang dibawa untuk pembacaan ku juga bertambah. Selain kamus, aku memerlukan peta dunia dan internet ataupun ensiklopedia. Memahami sejarah bukanlah boleh dilakukan hanya di dalam buku tersebut, perlu banyak rujukan dalam setiap perkataan baru yang datang. Bagiku amat sukar untuk menghabiskan buku sejarah dalam satu hari. Dan aku akui aku sendiri banyak berimaginasi dalam usaha untuk memahami sejarah.

Aku bukanlah orang yang bijak.
MEMBACAlah yang menambah keyakinanku, meluaskan pemandanganku, melapangkan dadaku, mengubat kesedihanku, mengajar aku menjadi insan berintegriti dan mengajakku berfikir.

AKU SUKA MEMBACA, BERFIKIR, MENULIS DAN AKAN BERTERUSAN BEGITU HINGGA AKHIR HAYATKU DENGAN IZIN ALLAH.

Nasyid : Perlukan sedikit pengubahsuaian dan idea baru.

Perjalanan yang panjang ke Ipoh semalam, hanya semata-mata untuk menghadiri kenduri kahwin, benar-benar memenatkan. Dan sepanjang perjalanan itu jugalah ada sahaja jari-jari yang gatal, berebut-rebut untuk menekan punat radio kegemaran masing-masing.

"Mama, tekan 5(Hits)"
"Nak 6(Era)"
"Ishh, entah apa-apa lagu. Mama buka IKIM"

Kesudahnya berebut dan berkelahi dalam kereta.
Namun, siapa yang menang akhir sekali? Tentulah budak yang punya pengaruh kuat ke atas mama, SI BONGSU.
Apa pilihan si bongsu? Jangan disangka si bongsu hanya budak kecil yang menyanyi Twinkle Twinkle Little Star tetapi si bongsu zaman alaf baru sudah pandai mendengar radio ERA.
Terpaksalah kami semua dengar radio ERA dek tidak tertahan rengekan si bongsu.

Namun begitu, bukan radio ERA yang ingin ku coretkan tetapi hal perihal Maher Zain. Apa yang menarik di sepanjang perjalanan yang diiringi alunan muzik radio ERA itu, aku begitu terkejut, teruja dan kagum kerana sepanjang satu hari sudah beberapa kali lagu-lagu Maher Zain dimainkan. Ini membuktikan alunan nasyid Maher Zain diterima baik bukan sahaja di siaran radio keagamaan tetapi di radio-radio seperti ERA dan H ot f.m. . Pada hematku, kebanyakan lagu-lagu nasyid di Malaysia mempunyai rentak yang lebih kurang sama dan penciptaannya perlu diberikan sedikit sentuhan 'segar' .

Lain pula halnya dengan lagu berunsur keagamaan di Indonesia. Bagiku alunan muzik dari Indonesia sentiasa menarik perhatian terutama lagu-lagu Opick. Lagu-lagunya yang begitu 'segar' dan diberi sentuhan bernada lembut dan 'romantis' sangat menenangkan jiwa si pendengar.

Aku bukanlah pendengar radio yang tegar. Walau apapun, tahniah kepada Maher Zain dan diharapkan terus istiqamah dalam memberi nafas baru kepada industri nasyid.

p/s : lagu Inggeris : kebanyakannya daripada Lady Gaga, Eminem, dan Rihanna terdapat unsur- unsur kesyaitanan
lagu melayu : Hilangnya banyak keindahan dalam lagu dan sesetengahnya menggunakan bahasa yang kasar.

Ada orang kata keindahan berbahasa tidak penting sebaliknya cara kita mendekati
pembaca itu lebih penting, kalau begitu bukankah al-Quran diturunkan dengan
bahasa yang sangat indah dan tinggi? Mengapa tidak kita menggunakan bahasa yang
baik dan sopan?

Tuesday, November 2, 2010

Percaturan Politik : Kadang-kadang membingungkan, Kadang-kadang menjengkelkan!

Kadang-kadang kita berasa takut dengan keadaan politik di Malaysia. Kenapa? Yang pertama, pembinaan Menara Warisan yang dirasakan tidak ada keperluan yang mendesak. Kedua, rancangan kerajaan untuk memperkembangkan lagi hub hiburan di Malaysia dengan alasan untuk menjana pendapatan negara sekaligus melonggarkan syarat kemasukan artis-artis antarabangsa ke Malaysia. Pertambahan hub hiburan sudah tentu akan menambahkan lagi masalah sosial terutama masalah pembuangan bayi.

Dan kadang-kadang hati berasa jelik dengan sesetengah stesen televisyen yang terlalu mengagung-agungkan sesebuah parti tanpa berlaku adil kepada parti yang lain terutama menjelang pilihanraya. Tindakan memburuk-burukkan parti lain tanpa meminta penjelasan parti yang diburuk-burukkan itu sudah tentu menggambarkan betapa tidak demokrasinya Malaysia dalam hal ehwal politik.

Tiba-tiba rasa khuatir, takut 'lepas dari mulut buaya, masuk pula ke mulut naga'!

Sunday, October 24, 2010

Sudah habis [3]


Walaupun penghujungnya tidak selari dengan apa yang diharapkan dihati, aku ingin mengucapkan tahniah kepada Novelis Thriller No. 1 Malaysia, Ramlee Awang Murshid kerana telah berjaya menghasilkan sebuah novel yang penuh debaran bersatu pula dengan gaya penceritaan yang teliti. Nyata keputusan novelis ini untuk menyambung 'riwayat' Laksamana Sunan dalam novel seterusnya selepas HIJAB SANG PENCINTA adalah tepat. Aku hanya mampu berdebar dari awal pembacaan hingga ke akhir muka surat. Bunyinya lucukan? Tapi itulah, The Power of Words. Berikut merupakan sinopsis cerita,

"Pilu hati saat dikhabarkan suaminya gugur di medan perang, Catalina rebah tidak sedarkan diri. Sebaik terjaga, dia membicarakan hajatnya ke Hulu Melaka. Ingin mencari 'lelaki bertanduk dua'.

Tanpa diduga, takdir menemukan Laksamana Sunan lelaki yang dicari Catalina. Malangnya, Laksamana Sunan bukan lagi wirawan. Kudratnya telah lenyap dan ditawan penjajah yang ditakluk Melaka. Hampir dibunuh musuh, dia diselamatkan oleh cinta yang dipendam Luna.

Laksamana Sunan, Catalina dan Luna...bukan sekadar terperangkap dalam perjalanan yang berliku, malah terkurung dalam cinta tiga segi yang terlafaz dan tersembunyi."


Cinta Sufi merupakan rentetan cerita daripada Trilogi Bagaikan Puteri, makanya jadilah novel Tetralogi Bagaikan Puteri. Sebenarnya aku sudah memiliki buku ini lama, namun baru kali ini tergerak untuk membaca berikutan 'kecewa' dengan pengakhiran Hijab Sang Pencinta. Aku selalu mengharapkan pengakhiran buat si hero bahagia (pada pandangan manusia biasa), namun penulis nampaknya bertegas untuk menjadikan bahagia bagi si Sunan adalah ketika menghadap Allah. Satu cerita yang lain daripada yang lain. Itu adalah rahsianya mengapa aku jatuh hati dengan karya-karya Ramlee Awang Murshid.

Disebabkan ceritanya lain daripada yang lain, maka ilmu yang aku dapat juga berbeza dengan membaca novel percintaan biasa, contohnya pasal bangsa polip yang hidup sebelum bangsa manusia diciptakan (Nabi Adam), keajaiban bentuk ciptaan Allah melalui ilmu Pyrocosmic dan lain-lain.

Buat Encik Ramlee Awang Murshid, teruskan usaha menulis anda. Semoga Allah sentiasa memberkati hasil penulisan anda!

AKASIA- CHINTA


Tidak selalu menontonnya (AKASIA-CHINTA). Hanya sekadar luahan dan pandangan peribadi. Disebabkan cuti agak panjang dan kurang pula aktiviti di rumah, jadi aku punya masa berlebihan untuk menonton rancangan-rancangan televisyen, sampai kadang-kadang rasa terpaksa menonton sebabnya kebosanan.

Pada hematku, selaku rakyat Malaysia berbangsa Melayu yang hidup di dalam lingkungan budaya ketimuran, drama Akasia- Chinta amat tidak sesuai ditonton oleh semua lapisan masyarakat. Dan aku mempunyai alasan dan pandangan ku sendiri. Bukan disebabkan faktor pelakon, pengarah mahupun krew-krew penerbitan. Tidak melibatkan sama sekali faktor-faktor emosional.

1. Ada babak yang kurang sesuai untuk ditonton, terutamanya golongan kanak-kanak, dan kadang-kadang mereka bertanya dan mempersoalkan. Contohnya, babak yang mana Chinta menjalinkan hubungan sulit dengan ramai lelaki (pengambaraan secara keseluruhannya dilakukan di dalam bilik). Ini agak memalukan selaku orang Islam dan orang yang berasal dari timur.

2. Adegan ganas, ketika lelaki-lelaki itu berebutkan chinta yang melibatkan pistol, pergaduhan belasah-membelasa, pembunuhan, bunuh diri dan sebagainya.

3. Dialog, "...suka hati Ilah nak tidur dengan sesiapa yang I suka selagi I belum jadi isteri you..."

4. Dialog, " Chinta sembahyang atau tak sama sahaja.." (menyesali takdir)

Dan sebagainya..apatah lagi drama tersebut ditayangkan pada waktu petang, ketika ahli keluarga berkumpul di rumah. Jadi bolehlah dikatakan di sini drama ini tidak mampu dan tidak sesuai menjadi drama yang dapat membangunkan jiwa dan peradaban yang baik.

Tidak dinafikan setiap cerita pasti ada pengajaran, dan aku sendiri mengakuinya, yang drama Akasia-Chinta punya pengajaran tersendiri. Namun, berapa orangkah yang akan berfikir dan mengambil pengajaran?

Wednesday, October 20, 2010


KADANG-KADANG KEREHATAN YANG PANJANG
BOLEH MEMBUATKAN MINDANYA MENJADI BEKU DAN BEJAT
BADANNYA MENJADI LEMAH DAN TIDAK BERMAYA..

Wednesday, October 13, 2010

Alhamdulillah..seronoknya tengok STUDENTPOWERPROJECT berjaya di UIA...
(my next campus)...:-)

Monday, October 11, 2010

Emmm...seronoknya!


Emm..seronoknya dapat baca buku ini. Pertama, dapat banyak resepi baru. Kedua, selain resepi-resepi yang diberikan, jalan cerita juga tidak menghampakan kerana aku dapat banyak ilmu-ilmu keusahawanan. Sangat informatif. Tak sabar rasanya nak cuba resepi baru..!

Sunday, October 10, 2010

Sudah habis [2]



Mencatatkan sejarah Kerajaan Islam Sepanyol sejak di awal pembukaannya oleh Tariq bin Ziyad dari Dinasti Muawiyah merentasi tiga tampuk pimpinan iaitu zaman pemerintahan gabenor, zaman pemerintahan khalifah dan zaman pemerintahan wilayah.

Antara yang menarik perhatian,

"Orang-orang Kristian dan Yahudi Sepanyol amat kagum dengan kemajuan orang-orang Arab ketika itu. Oleh itu, mereka turut meniru setiap apa yang dibawa oleh orang Islam. Mereka merasa megah jika dapat bertutur dalam bahasa Arab. Sekolah-sekolah mereka mengajarkan mata pelajaran bahasa Arab. Pakaian Arab juga menjadi kemegahan dan simbol kemajuan."


"Gereja-gereja Kristian tidak diambil alih oleh orang Islam kecuali jika orang-orang Kristian sepakat untuk menjualkannya kepada orang Islam. Ada berita yang menunjukkan gereja telah dijual kepada orang Islam dengan harga yang mahal. Tidak ada satupun laporan sejarah menunjukkan orang Islam meruntuh atau mengambil alih gereja secara paksa."


"Begitu banyak perutusan diplomatik dan wakil pendidikan yang diterima oleh beliau. Antaranya ialah perutusan dari raja Inggeris yang memohon Abdul Rahman III membenarkan empat orang rakyat England belajar di perpustakaan Cordoba. Perutusan raja England itu diakhiri dengan kata-kata raja England : ' Dari pembantumu yang sentiasa mentaati, raja England.' "


Kesimpulan secara kasar yang dibuat peribadi ialah asas kekuatan umat Islam adalah iman dan kesatuan. Pemimpin ialah elemen penting dalam sesebuah pentadbiran. Sekiranya pemimpin itu sendiri tidak berjati teguh dan mudah dibeli musuh, maka senanglah sesebuah negara itu tumbang walaupun memiliki pahlawan yang gagah berani. Lalai dengan kemewahan, hiburan, pangkat dan harta juga merupakan faktor yang tidak boleh dipandang remeh.

Saturday, October 9, 2010

HISTORY IS ABOUT TO REPEAT ITSELF - george santayana



SEJARAH MEMBUKTIKAN
BILANGAN TENTERA YANG RAMAI BUKAN PENENTU KEJAYAAN
PERALATAN PERANG YANG CANGGIH JUGA BUKAN MENJAMIN PENAKLUKAN YANG BERPANJANGAN


JIKA IANYA TIDAK BENAR

"MENGAPA BUMI PALESTIN MASIH BERTAHAN HINGGA HARI INI?"

"MENGAPA TIDAK HABIS ANAK CUCU SHEIKH AHMAD YASSIN?"

"BUKANKAH ISRAEL PUNYA ALATAN PERANG YANG GAH HASIL SUMBANGAN A.S.?"
JADI....

"TANYAKANLAH APA KEKUATAN MEREKA..."

"MESKIPUN DITINDAS.."

"MAKA ENGKAU AKAN MELIHAT MUTIARA DALAM DIRI SETIAP MEREKA...."

ADALAH MUTIARA JIHAD......

p/s : Hari ini di astro awani melaporkan seorang remaja palestin telah dilanggar dengan ganasnya oleh seorang yahudi dengan menggunakan kereta ketika beliau sedang cuba melontar batu ke arah kereta milik yahudi tersebut. mujur tak meninggal .....tetapi cedera parah

Tuesday, October 5, 2010


Penilaian Menengah Rendah

Selamat berjuang! terutama Arif bin Abdul Razak....

Habis sudah


Alhamdulillah...
Beberapa hari yang lepas aku telah berjaya menghabiskan novel karangan Fatimah Syarha yang bertajuk, "Tautan Hati". Masa yang diambil adalah dua hari.

SINOPSIS jalan pendek cerita yang dirumus sendiri

Mengisahkan perjuangan dakwah Asiah Yusra dan rakan-rakannya dari Sekolah Menengah Taman Islam di alam universiti.

PANDANGAN DAN PENGAJARAN CERITA

Pada aku, ini adalah sebuah novel yang mendidik dan memberi kesedaran akan kepentingan psikologi dalam berdakwah, sifat mujahadah dan istiqamah dalam dakwah islamiyyah. Berjuang dalam arena dakwah bukanlah satu pekerjaan yang senang, malah lebih sukar daripada pekerjaan-pekerjaan lain dalam dunia. Ia memerlukan pengorbanan dan kesabaran yang tinggi dan tidak berbayar malah kadang-kadang terluka. Bayarannya hanya Allah yang mampu membalasnya.

p/s : masih belum mampu sampai ke tahap ini

Monday, October 4, 2010

Ke bulan? satu penipuan fakta atau realiti?



Aku pernah mendengar suatu masa yang tidak berapa lama dari sekarang ura-ura yang mengatakan bahawa tidak ada satu orang pun yang pernah sampai ke bulan, termasuklah tokoh USA yang terkenal, Neil Armstrong. Betulkah?Aku juga pernah menonton sebuah video daripada Youtube berkenaan manusia yang turun ke bulan hanyalah rekaan dan pengambaran yang dilakukan hanya di dalam studio. Boleh percaya ke?



Baru-baru ini, aku menonton History Channel di saluran 555 (Astro) dan topik pada ketika
itu bertajuk "THE UNIVERSE". Agak menarik. Dan aku mendapat sesuatu yang belum pernah
aku tahu selama ini.

Yang pertama, untuk terapung di udara atau dengan kata lain berada di zero gravity, seseorang itu tidak perlu sampai hingga ke angkasa atau menghabiskan berjuta-juta dollar untuk melancong ke angkasa lepas, sebaliknya apa yang perlu dilakukan hanyalah menaiki sebuah pesawat khas ZERO-G, untuk merasai pengalaman itu.


Yang kedua, bagaimana ia boleh berlaku?
Untuk merealisasikannya, ZERO-G akan melakukan beberapa siri penerbangan parabola, yang berbentuk seperti ini, (sampel)

pada ketinggian beratus ribu kaki di lapisan stratosfera (if i'm not mistaken) . ZERO-G akan naik menegak sehingga mencapai 45 darjah dan ketika itu penumpang akan merasakan berat badan mereka bertambah. Keapungan akan dicapai apabila pesawat tersebut turun menjunam
dan hasilnya adalah seperti ini,

Jika difikirkan secara logik, pihak NASA sendiri boleh melakukan penipuan ini tanpa perlu melepasi angkasa lepas (sekiranya fakta ini betul). Quite confusing indeed..



Ada sesiapa mahu cuba?

p/s : tiba-tiba hati teringin tanya Sheikh Muszaphar, betul ke dah sampai angkasa?



Thursday, September 30, 2010

Undang-undang sivil

Ada orang pernah tanya,

"Ambil jurusan apa?"

"Law"

"Emm...senanglah, baca aja.."

Aku hanya tersenyum mendengar jawapan itu. Namun hakikatnya, bukan senang menjadi pelajar jurusan undang-undang sekalipun hanya 'membaca aja'. Ya, memang tidak dapat dinafikan yang kami pelajar jurusan undang-undang perlu banyak membaca, tetapi pembacaan yang dilakukan memerlukan pemahaman dan pena'akulan yang mendalam. Lihat sahaja buku Perlembagaan Persekutuan versi bahasa Melayu, bahasa yang digunakan agak berat dan pelbagai tafsiran boleh dibuat dalam satu-satu artikel. Jika membaca laporan kes-kes yang telah dibicarakan ada diantaranya yang lebih daripada lima muka surat, depan dan belakang. Belum ditambah lagi bahasa yang digunakan, bukan bahasa ringan yang biasa-biasa. Disebabkan keadaan ini, aku sedar yang aku tidak boleh belajar sambil lewa apatah lagi memandang remeh satu-satu tugasan dan pelajaran.

Kadang-kadang aku tersenyum dan geli hati apabila membaca sesetengah kes dan prinsip yang digunakan dalam undang-undang sivil. Contohnya, didalam kes R v Richardson and Irwin (1999). Diceritakan bahawa, sekumpulan pelajar universiti telah kemabukan dan bertindak secara tidak sedar dengan mencampak seorang daripada rakan mereka daripada balkoni sehingga menyebabkan kecederaan parah. Pertama kali aku membaca kes ini, aku bingung dan geli hati, 'ada ye makhluk macam ini'.

Di dalam undang-undang jenayah yang aku pelajari, salah satu pertahanan atau defence yang boleh melepaskan seseorang itu daripada kesalahan yang dilakukan adalah kemabukan (intoxication). Untuk menentukan tertuduh boleh menggunakan defence ini atau tidak, hakim perlu narrow down jenayah itu samada ianya tergolong daripada basic intent atau specific intent. Ada sesetengah kes melepaskan tertuduh, manakala ada sesetengah yang lain pula menyabitkan kesalahan keatas tertuduh(bergantung kepada hakim dan fakta kes). Nilaian ini dibuat berdasarkan fakta bahawa keadaan si pemabuk yang tidak sedar atas apa yang dilakukannya. Kadang-kadang aku terfikir, 'mengapalah tak diharamkan terus arak dan yang seangkatan dengannya, kan dah senang satu perkara. Tak payah susah-susah fikir ' (selagi mana kemabukan itu terjadi bukan disebabkan involuntary dan bukan atas sebab kesan satu-satu ubat).

Emm.....itu sahajalah coretan untuk hari ini. "Islam itukan syumul?"

Penilaian Sekolah Rendah Agama

Hari ini adikku sedang berjuang dalam Peperiksaan Penilaian Sekolah Rendah Agama.

Please pray him do the best he can. :-)

Tuesday, September 28, 2010

Cuti


Alhamdullillah...

Peperiksaan akhir semester telah pun berlalu tiga hari lepas. Sangat lega sebab bahu terasa

ringan. Dan juga rasa senang hati. Banyak rancangan yang telah kurancang untuk mengisi masa

lapang di rumah. Bagiku cuti kali ini adalah cuti yang terlama sekali sejak melanjutkan pelajaran

di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.



Antara aktiviti utamaku untuk cuti kali ini, sudah tentu membaca. Aku berazam

untuk menghabiskan buku-bukuku yang berjumlah lebih daripada sepuluh buah, dan sudah

tentu ianya belum dibaca. Longgokan buku-buku baruku yang disimpan didalam kotak

berikutan tabiatku yang suka membeli buku. Pantang nampak buku yang menarik pasti kubeli,

tanpa mengira status kewangan aku ketika itu. Disebabkan masa yang mengekang, dengan

kuliah, assignment, usrah, program dan lain-lain lagi menyebabkan aku tidak mempunyai

banyak masa untuk membaca buku-buku yang telah kubeli, maka terkumpullah ia

menjadi satu kotak. Emmm..........satu tabiat yang tidak baik, menurut roomate ku. Namun aku

tidak rasa begitu sebabnya aku rasa bahagia bila membeli buku dan akan rasa sedikit kecewa

sekiranya tidak memiliki buku tersebut. Aku yakin aku akan menghabiskannya jua suatu masa

nanti. Sekarang ini aku sedang menghabiskan novel karangan Fatimah Syarha Mohd Nordin,

berjudul "Tautan Hati". InsyaAllah setelah selesai semua buku-buku tersebut, aku bercadang

untuk membeli buku baru, antaranya (masih dalam perancangan) :

  1. Manikam Kalbu, Faisal Tehrani
  2. Ketupat Cinta, Faisal Tehrani
  3. Padang Bulan, Andrea Hirata
  4. Cinta di dalam Gelas Kaca, Andrea hirata
  5. Novel karangan Hilal Asyraf (masih dalam pemilihan judul)
  6. Novel karangan Hlovate (masih dalam pemilihan judul)
I Hope all things would run smoothly.

Setiap hari adalah hari yang busy, jadi tiada masa untuk bermalas-malasan!


Friday, September 24, 2010

Something in my mind


I wish to know more about Fahmi Reza and his idea.

Do you know him? Reply me.

Thursday, September 23, 2010

Kakak..

Dalam gambar ini aku kehilangan seorang lagi adik yang tidak suka bergambar, dan adik-adikku yang comel hanya empat orang shaja dalam gambar okey..:-)

Tanggapan awal, ramai yang menyangka aku anak yang paling bongsu. Malangnya, andaian itu meleset sama sekali. Percaya atau tidak aku adalah anak sulung dan mempunyai adik beradik yang ramai, iaitu 5 orang (excluding me).

Being a big sister is not easy, but there is happiness in responsibility :-)
I know that I am the happiest and the luckiest sister in the world..:->






Thursday, September 2, 2010

One day, the villagers decided to pray for rain.
On the day of prayer, everyone gathered and only one boy came with an umbrella.
That's CONFIDENCE.

When you throw a one year old baby in the air, he laughs because he knows you will catch him.
That's TRUST.

Every night we go to bed but we are not sure that we will wake up tomorrow, but we still have many plans for the coming day. That's HOPE.

So.............
BE STRONG, BE CONFIDENCE, KEEP TRUSTING ALLAH and never loose HOPE.

Saturday, August 21, 2010

LAW

When we have a conversation with our friends, family, relatives or lecturers about law most of us will think about :

1.The court










2. The statute












3. The lawyers











4. The punishment










And many more. This is our community stigma. I bet all of us have the thinking stigma even me when i was a little girl. However, at this time i realise one thing. Law isn't evolve around the court, the statute, and even among the community of lawyers and judges.

Law in our daily life can be practiced by obeying the law.

It is okay. That is a way to practice law in your life.

As we all know, in court, there is a judge or there are judges hearing the case trial. How the judge or judges decide the case?

By hearing both sides story, the defendant and the appellant. Thus, the judge can make fair judgment.

The same goes to us. Our daily life.

For example, when we are in the middle of dispute parties, we have to hear from each sides. The judgment should never be one-sided. In reality, especially in political matters, it is unethical to judge someone from which party he or she is, if A in that party, he or she is a bad person, while, if B in this party he or she is a good person.

Unfair.

The ability to be moderate in choosing for something and not to go for the extreme part would enable us to think maturely. But this article does not intended only for political judgment or view. It can be applied when we are in the state of choosing the best for our life.

Was our beloved prophet Muhammad taught us this 1400 years ago?

JUDGE FOR THE BEST AND FAIR FOR YOUR LIFE.....:-)

"LAW ISN'T JUST BLACK AND WHITE, IT'S GREY "

PROBLEM


Problems are there in my life.
And always be there until the end of my life.
Every year, every month, every day, every hour, every minute and even every second...
It is not about how big or small the problems are
Cause it always circled around me


It is about how I tackle it
Sometimes I will make it as PROBLEM and sometimes I will make it as CHALLENGE

When the problem comes to me, HOW SHOULD I FACE IT?

1. The very first step, once you wake up from sleep, smile and keep positive in your thinking and act. Simple. Be ready for everything.

READY!

2. After that, when it comes to attack, BEWARE! and BE CAUTIOUS for emotional malady that can lead to tension. OH NO!

RELAX AND STRIKE BACK

3. Be calm. Clear your mind. Find the best solution to overcome your problem. Defend yourself!

BE PERSISTENT, BE FIRM!

AS SIMPLE AS 'ABC'. THE MOST IMPORTANT THING IS ALWAYS KEEP IN TOUCH WITH ALLAH. HE IS EVERYWHERE!
berkawanlah dengan siapa-siapa sahaja,

kerana dalam diri setiap insan itu,

ada perkara yang boleh diteladani,

dan jua kerana kita tidak tahu pengakhiran hidup seseorang itu.........

Thursday, August 5, 2010

I am flying without wings~~~~

video


[Shane:]
Everybody's looking for that something
One thing that makes it all complete
You'll find it in the strangest places
Places you never knew it could be

Some find it in the face of their children
Some find it in their lover's eyes
Who can deny the joy it brings
When you've found that special thing
You're flying without wings

[Mark:]
Some find it sharing every morning
Some in their solitary lives
You'll find it in the words of others
A simple line can make you laugh or cry

You'll find it in the deepest friendship
The kind you cherish all your life
And when you know how much that means
You've found that special thing
You're flying without wings

So, impossible as they may seem
You've got to fight for every dream
Cos who's to know which one you let go
Would have made you complete

[Shane:]
Well, for me it's waking up beside you
To watch the sunrise on your face
To know that I can say I love you
In any given time or place

[Mark:]
It's little things that only I know
Those are the things that make you mine
And it's like flying without wings
Cos you're my special thing
I'm flying without wings

[Shane:]
And you're the place my life begins
And you'll be where it ends

[Mark:]
I'm flying without wings
And that's the joy you bring
I'm flying without wings

WRITING AND INSPIRATION

The song was written by Wayne Hector and Steve Mac. In an interview with HitQuarters Hector said the basic idea for the song came to him while on a break from working on a hip hop session with Ezi Cut in Los Angeles:

"I came up with a couple of lines for the first verse and then phoned my mama’s house, left it on the answering machine, and said, “Don’t get rid of this!”[2]

Upon returning to England, Hector went into the studio to work on the idea with long-time songwriting partner and producer Steve Mac.[2] When the two discussed what the song was about they agreed that, "this is about our wives. This is about the things that make our lives complete."[2] According to Hector the lyrics were completed in about half an hour.[2]

(source: wikipedia)

The above facts are the original meant of this song. As the listener, I have my own perception regarding this. It could be anything, depending how the listener perceives and the way they are thinking. The bold and coloured words and sentences are the important message that i grab from this song. How do you perceive your own songs?

Wednesday, August 4, 2010

AKU INGIN BAHAGIA

Tahukah kamu apa yang aku fikirkan ketika ini?

Sebagaimana kamu, aku juga ingin bahagia...

Ya, berbahagia dengan apa yang aku fikirkan pada saat ini dan terus berfikiran seperti ini..

Pernahkah kamu dengar akan kata petua orang tua?

"Rasa makanan yang kamu makan mencerminkan emosi dan perasaan tukang masak ketika memasak.."

Aku sendiri pernah mengalaminya..

Entah benar atau tidak,

Mungkin ada juga benarnya..

Air yang ku bancuh tawar,

Barangkali kerana hatiku 'tawar' ketika itu,

Aku juga tidak tahu....

Betapa hidup ini penuh dengan andaian dan sangkaan..

Apapun kebenarannya,

Aku harus belajar menafsir keadaan untuk memperbaiki diri sendiri,

Aku tahu dan aku sedar bahawa setiap apapun yang kulakukan..

Perlu dilakukan dengan gembira, ikhlas dan sabar..

Apakah kamu bersetuju dengan ku?

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Setelah mengalaminya..

Aku banyak berfikir tentangnya,

Adakah aku perlu cemburu?

Cemburu kerana mereka buat yang lebih baik berbandingku?

Aku tidak sepatutnya merasa cemburu..

Ini adalah satu motivasi..

barangkali juga pembakar semangat...

Dan juga peringatan agar aku melakukan yang terbaik daripada sebelum ini...

Satu perkara yang aku sedar tentang cemburu ini adalah...

betapa hidup aku tidak bahagia dengan adanya cemburu di hati..

Aku perlu berlumba dengan diri sendiri...

Kadang-kadang aku terfikir sistem yang menggalakkan persaingan seperti ini..

adakah mungkin penyebab kepada kematian yang disebabkan oleh tekanan perasaan..

Yang pasti..

Aku juga tidak tahu dan tidak dapat menjawab soalan itu

Perkara seperti ini membuatkan aku memesongkan niat menuntut ilmu..

Dan aku tersasar..dengan adanya rasa cemburu di hati..

Betapa berat dan rasa terpaksanya, apabila belajar untuk berada di hadapan..

Untuk nilai satu huruf 'A'.

Atau mungkin juga untuk nilai beberapa angka CGPA 4.00..

Kadang-kadang rasa diri sendiri bodoh...

Kerana maruah ilmu ku hanya terletak pada huruf dan angka-angka itu..

Tujuannya hanya di situ..

AKU BENAR-BENAR TERINDOKTRINASI OLEH SISTEM

Sistem zaman moden yang dikatakan 'canggih'..

Sekali lagi..

Ingin kuungkapkan bahawa,

AKU INGIN BAHAGIA PADA SEGENAP JIWA DAN RAGA, DUNIA DAN AKHIRAT..

BAHAGIA PADA JALAN YANG DI GARISKANNYA..

Aku membulatkan tekadku pada hari ini untuk:

1. Apa jua perkara baik yang kulakukan, samada besar mahupun kecil kesannya pada keadaan sekeliling, aku akan lakukannya dengan bersungguh-sungguh.

2. Aku ingin rasa bahagia itu terbit apabila aku melakukan sesuatu kerja. Tiada rasa terpaksa mahupun terkilan.

3. Aku akan cuba membebaskan diriku daripada belenggu sistem persaingan yang 'membunuh'.

4. Aku ingin menuntut ilmu dalam keadaan hati yang tenang dan bersih tanpa sebarang keperluan yang mendesak. Dan ini adalah harapan dan impianku.

INSYA-ALLAH,
AKU INGIN BAHAGIA

Sunday, August 1, 2010

PAHLAWAN MIMPI

Lately,

Still ponder where to buy "Laskar Pelangi" and "Sang Pemimpi" CD....

Enjoy one of "Sang Pemimpi" song.....



video

Friday, July 30, 2010

FLORIA PUTRAJAYA 2010


Dah lama dah.

Lebih kurang dua minggu yang lepas.

Aku ke sana bersama abah, mama dan Alya.

Hari itu merupakan hari terakhir pameran FLORIA PUTRAJAYA 2010.

Bunga-bunga di sana kelihatan agak layu. Namun aku suka warna-warni bunga di situ.



bunga dalam taman kecantikan dan baunya merebak ke mana-mana


taman mini yang direka khas untuk laluan para pengunjung


suasana didalam tempat pameran bertutup



Rasa bahagia bila melihat salah satu keajaiban 'tangan' Allah.

SUBHANALLAH...
ALHAMDULLILLAH..


pasangan badut yang menyerikan taman bunga..he3


mama dan abah


gambar-gambar di atas kebanyakannya di ambil oleh
'camera girl' ALYA HIJANAH yang comel



Abah kata,
JOM BALIK....
Jumpa lagi FLORIA PUTRAJAYA tahun hadapan.


Saturday, July 17, 2010

Di manakah inti patinya?




[Nilai ilmu bukan terletak pada ketebalan sebuah atau berbuah-buah buku]




Dulu..

Sangkaku,

Apabila aku sudah membaca pelbagai jenis buku,

Aku dapat menambah ilmuku,

Ya, memang benar..

Namun ada perkara yang aku terlepas pandang..

Kerana..

Yang dibaca olehku hanyalah fakta semata-mata,

APA BEZA ANTARA FAKTA DAN ILMU?


Walaupun telah berbagai-bagai buku kubaca,

Tak semua yang dapat kuhadam sepenuhnya,

Kerana...

Ilmu itu adalah sesuatu yang kita faham dan ia meresap ke dalam jiwa..

Itulah ilmu..

[oleh itu, buat diri sendiri, banyakkan pembacaan dan banyakkan pemahaman]

MEMBACA MEMBUATKAN KITA CEPAT
MENULIS MEMBUATKAN KITA TEPAT

InsyaALLAH..

Adikku sudah besar


Adikku sudah besar. Besarkah kamu sebenarnya? Memang kamu sudah besar, tinggi daripada kakak. Kakak harap kamu menjadi seorang yang matang dan berdikari. Dengar cakap mama dan abah. Selamat hari lahir. Semoga dirahmatiNYA.


BIG BOY..
BE A GENTLEMAN,
STRONG, BRAVE AND DARING..
IN A GOOD THINGS,
THE MOST IMPORTANT IS..
BE WISE

Sunday, June 27, 2010

Boring?
Don't know what to do?
What about watching a movie?
Do you want something beneficial activities?

I would like to suggest you.....
3 IDIOTS
It's sounds bad right?
If you say..., it is a comedy movie..
Yes! You are right..
But it is not just a comedy movie..
IT IS A HINDI INSPIRATIONAL-COMEDIAN MOVIE..
(i hope my english writing is not so bad..:))
Don't worry..
You'll laugh and LEARN..