Tuesday, February 1, 2011

Isu Interlok- sekadar pendapat peribadi-


Tertarik dengan dua petikan akhbar beberapa hari yang lepas, di bawah tajuk,

Jangan 'tertinggal' fakta : Dr Mahathir

"Kuala Lumpur- Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meminta masyarakat supaya tidak terlalu ghairah untuk tidak menyentuh sensitiviti kaum-kaum negara ini sehingga hilang pelajaran yang boleh diperoleh daripada sejarah sebenar negara."

"Sekarang kita dengar pendapat bahawa dalam menulis sejarah negara kita sensitiviti semua kaum mesti diambil kira."

"Soalnya, setakat manakah sensitiviti boleh menidakkan kebenaran sejarah? Jika ia keterlaluan, maka sejarah yang akan dipelajari oleh penuntut kita akan menjadi cerita dongeng bukan sejarah,"

Perkasa setuju Interlok dimurnikan
"Shah Alam - Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) bersetuju satu jawatankuasa bebas dilantik bagi menkaji dan mencadangkan pembetulan fakta berhubung kes Interlok edisi murid (2010) berikutan pindaan kepada bahagian yang dianggap sensitif bagi masyarakat India."

"Saya percaya jawatankuasa khas itu nanti akan bersikap profesional dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan untuk memurnikan Interlok edisi murid daripada segala kesalahan fakta dan perkara yang menyentuh sensitiviti mana-mana kaum, " katanya (Dr Krishanan Maniam-UM)

Sumber : sinarharian SABTU 29 JANUARI 2011 (N9 dan N11)

Aku bersetuju dengan pandangan Dr Mahathir. Sejauh mana sensitiviti kaum yang mesti kita jaga? . Rasanya dalam soal pembelajaran terutamanya sejarah, soal sensitiviti perlu diketepikan supaya keterbukaan dan pengajaran daripada peristiwa lepas dapat dipelajari dengan baik.

Isu untuk memurnikan Interlok pula, tidakkah penulisnya akan berasa hati apabila karyanya ingin dipinda? Entahlah.

No comments: