Sunday, October 1, 2017

Series Review : Game of Thrones - Part 1




Mengisahkan tentang perebutan takhta antara kerajaan-kerajaan di Westeros.


Kisah bermula apabila Ned Stark (Lord of Winterfell) telah diperintahkan oleh Raja Westeros yang berpusat di King's Landing iaitu King Robert (of the House of Baratheon) untuk menjadi penasihat diraja (Hand of the King) setelah kematian penasihat diraja yang terdahulu, Jon Arryn (House of Vale)



Setelah secara rasminya menjadi seorang penasihat diraja, Ned Stark (Lord Eddard Stark) dengan sendirinya telah memulakan penyiasatannya ke atas kematian Jon Arryn. Usaha Ned Stark untuk membongkarkan misteri kematian Jon Arryn telah membawanya kepada rahsia gelap keluarga Lannisters. "The Lannisters" merupakan 'bank' kepada kerajaan Westeros yang mana kerajaan pada ketika itu mempunyai hutang yg sangat banyak kepada keluarga Lannisters. Ini telah menyebabkan banyak 'conflict of interest' antara kerajaan besar di Westeros dan keluarga Lannisters. Tambahan pula, permaisuri pada ketika itu adalah Cersei Lannisters, anak perempuan kepada Tywin Lannisters.

Keadaan menjadi bertambah buruk apabila Raja Robert mangkat ketika berburu dihutan.




Sementara itu, sebelum konflik keluarga Stark dan keluarga Lannister tercetus, salah seorang anak Ned Stark, Jon Snow (Ned Stark's Bastard) telah membawa diri ke sebelah utara Winterfell yang paling utara iaitu The Wall dan telah mengangkat sumpah untuk menjadi sebahagian daripada 'Brothers of the Night Watch'. Di sebalik dinding besar yang dikawal oleh The Night's Watch, ada sesuatu yang lebih mengerikan umat manusia ketika itu. Malangnya, kebanyakan hanya mempercayai ianya sebagai lagenda.


Manakala di Essos, Viserys Stormborn telah mengahwinkan adik perempuannya, Daenerys Stormborn kepada Khal Drogo, Ketua kepada puak Dothraki yang seringkali dipanggil "savages". Dengan harapan kaum Dothraki dapat berjuang bersama mereka untuk merampas kembali takhta keluarga Targaryen. "The Stormborns" merupakan waris kepada raja yang telah digulingkan oleh Raja Robert sebelumnya, yang digelar, "The Mad King".

Kisah ini menceritakan tentang keadaan yang berlaku di Westeros dan Essos sehinggalah kedua-duanya bertemu dan ini berentetan sehinggalah musim yang ke 7. Konflik demi konflik akan timbul di setiap musim yang mana ianya saling berkaitan. Rahsia demi rahsia akan disingkap secara satu persatu. Watak demi watak juga akan mati dan muncul pula watak baru.

Pandangan Penulis : Apa yang dapat dipelajari

Sebelum tahun 2016, memang ada percubaan daripada aku untuk ikut siri Game of Thrones ni. Aku tengok musim 1 hanya beberapa episod sahaja sebab permulaan musim memang sangat banyak adegan 18sx. Pada masa tu, aku fikir, 'Cite apa ni, teruknya'. Terus aku tak sambung dah. Beberapa tahun berlalu, aku perasan yg beberapa "insta famous" yg aku follow memang mengikuti siri ini hingga ke beberapa musim dan sangat passionate dengan cerita ni.

Kemudian aku fikir, 'Best sangat ke cerita ni? Mesti ada sesuatu yang menarik sampai diorang passionate dengan cerita ni'. Walaupun pada mulanya aku menolak untuk menonton siri ini, aku akhirnya ubah fikiran dan tengok cerita ni dari mula. And here I am, cannot move on from the series and cant wait to watch Season 8 which is will be released on 2019!

Yes! We know and think a lot about several issues raised in this series.

Tentang dunia. Tentang manusia. Tentang politik. Tentang kuasa. Tentang 'topeng-topeng' yang dipakai manusia. Tentang moral. Tentang peradaban. Tentang budaya dan kebiasaan. Tentang perubahan dan cabaran. Tentang tempelak dan kejijikan perbuatan manusia.

Kegilaan manusia kepada 'kuasa' ini menyebabkan manusia saling bertelagah sesama mereka sehingga mereka lupa bahawa ada sesuatu yg lebih besar dan penting sepatutnya mereka perjuangkan berbanding berebut kuasa.

(to be continued.......)

No comments: