Thursday, May 12, 2011

حسبنا الله و نعم الوكيل
hasbunallahu wa ni'malwakil
cukuplah Allah pelindung bagi kami

حسبي الله و نعم الوكيل
hasbiyallahu wa ni'malwakil
cukuplah Allah pelindung buatku


Doa yang diucapkan oleh Hassan Al Basri ketika menghadapi orang yang paling jahat pada zamannya, Hajjaj Assyaqafi.

Juga diucapkan oleh pengarang buku "Hari-hari dalam hidupku" ketika menghadapi serangan anjing lapar di bilik kurungan bawah tanah sehingga terselamat dengan izin Allah.







Sedikit perkongsian yang baru aku dapat pagi ini menerusi rancangan Muqaddimah TV9 dan Ustaznya adalah Ustaz Zahazan. Setiap pagi di rumahku rancangan Tanyalah Ustaz dan Muqaddimah akan kedengaran mulai pukul 7 pagi hinggalah 8.30 pagi. Sudah tentulah bukan aku yang buka. Orang Terenganu kata, 'pacerah'lah aku nak buka. Kalaulah aku yang buka TV pagi-pagi mungkin siaran yang akan menjadi santapan adalah 703- Asian Food Channel dan 707-Travel and Living. Walaupun aku tak buka rancangan itu, tapi aku menghargainya. Sambil-sambil makan boleh dengar. Dan orang bertanggungjawab buka rancangan tersebut adalah bibikku. Zaman sekarang susah nak cari bibik yang baik. Alhamdullillah keluargaku punya salah satu yang baik itu.

3 comments:

Anonymous said...

tunas bertunjang sebelum menjulang demi capai gemilang....cemerlang diri moga bantu umat berdiri..(kata2 untuk hati moga2 berisi agar jauh dari sepi)..

~PERENTAS BENUA~

AfiqahRazak said...

tq. perentas benua..:-)

Anonymous said...

sekadar berkongsi..btw..nice posting again ...:)

~PERENTAS BENUA~