Monday, October 4, 2010

Ke bulan? satu penipuan fakta atau realiti?



Aku pernah mendengar suatu masa yang tidak berapa lama dari sekarang ura-ura yang mengatakan bahawa tidak ada satu orang pun yang pernah sampai ke bulan, termasuklah tokoh USA yang terkenal, Neil Armstrong. Betulkah?Aku juga pernah menonton sebuah video daripada Youtube berkenaan manusia yang turun ke bulan hanyalah rekaan dan pengambaran yang dilakukan hanya di dalam studio. Boleh percaya ke?



Baru-baru ini, aku menonton History Channel di saluran 555 (Astro) dan topik pada ketika
itu bertajuk "THE UNIVERSE". Agak menarik. Dan aku mendapat sesuatu yang belum pernah
aku tahu selama ini.

Yang pertama, untuk terapung di udara atau dengan kata lain berada di zero gravity, seseorang itu tidak perlu sampai hingga ke angkasa atau menghabiskan berjuta-juta dollar untuk melancong ke angkasa lepas, sebaliknya apa yang perlu dilakukan hanyalah menaiki sebuah pesawat khas ZERO-G, untuk merasai pengalaman itu.


Yang kedua, bagaimana ia boleh berlaku?
Untuk merealisasikannya, ZERO-G akan melakukan beberapa siri penerbangan parabola, yang berbentuk seperti ini, (sampel)

pada ketinggian beratus ribu kaki di lapisan stratosfera (if i'm not mistaken) . ZERO-G akan naik menegak sehingga mencapai 45 darjah dan ketika itu penumpang akan merasakan berat badan mereka bertambah. Keapungan akan dicapai apabila pesawat tersebut turun menjunam
dan hasilnya adalah seperti ini,

Jika difikirkan secara logik, pihak NASA sendiri boleh melakukan penipuan ini tanpa perlu melepasi angkasa lepas (sekiranya fakta ini betul). Quite confusing indeed..



Ada sesiapa mahu cuba?

p/s : tiba-tiba hati teringin tanya Sheikh Muszaphar, betul ke dah sampai angkasa?



No comments: