Tuesday, November 8, 2011

18sx : Kucing dan seksualiti

Siapa ada kucing?

Saya!!!!

I love my cats. They are cute, adorable, wonderful,playful ........etc. Hahahah.
My family and I love cats. We've been living with cats more than 2 years. What else?

Dan sepanjang waktu itu kucing kami bertukar. Yang jadi kittens, growing up become adult cats. Bila sudah besar dah pandai merayau tinggalkan rumah kami. Barangkali cari kehidupan baru. Yang tinggal, beranak pinak menghasilkan generasi baru. Jadinya kucing dekat rumah kami memang 'tak habis'. Nak buang kat pasar tak sampai hati. Mungkin Allah nak suruh kita orang buat pahala banyak-banyak.


Selama hidup dengan haiwan kesayangan Nabi ini, ada beberapa perkara yang saya perasan. Ini adalah satu pemerhatian kami sekeluarga(it might be false). Terimalah dengan hati terbuka dan anggaplah ini sebagai sebuah pengetahuan yang mungkin boleh di rebut.

CERITA 1

Entah kenapa, kucing-kucing yang bersilih ganti datang dalam hidup kami kebanyakan betina. Cerita 1 akan saya ceritakan bagaimana proses awal Kat bunting.

Bibik selalu bising Kat bila dah besar suka keluar rumah, kawan dengan kucing Shah (kucing jantan jiran). Mula-mula Kat dan kucing Shah asyik berkepit. Lepas itu mereka pun bergaduh. Tapi yang peliknya bila dah gaduh kucing Shah tetap suka datang rumah kita orang. Kadang-kadang tunggu depan pintu belakang, seolah-olah nak masuk. Konon-kononnya tu nak jumpa Kat lah.

Kami tak melihat secara langsung pergaduhan Kat dan kucing Shah. Cukuplah dengar bunyi mereka bercakaran membingitkan suasana. Selepas dia orang dah bergaduh, tak pasti berapa lama, Kat masuk rumah. Di mana pun Kat duduk, mesti ada darah. Kami pelik. Amboi tak akan bergaduh sampai keluar darah sebegitu. Selalunya kucing kalau bergaduh cuma ada luka-luka kecil. Tak apalah. Kami pun buat tak kisah. Biasalah tu.

Kejadian kedua lepas Kat 'berdarah-darah' tu, dia asyik muntah. Kat mana-mana dalam rumah, kalau dia rasa nak muntah, dia muntah.

Lepas itu, baru kami sedar yang Kat bunting. Peristiwa 'darah-darah' tu rupanya selaput dara pecah. Muntah pun salah satu tanda kebuntingan. Dan dia makin berisi meskipun makan macam selalu. Tak terlebih dan tak terkurang.

CERITA 2

Belang gelisah. Tak tentu arah jadinya. Ke sana sini sambil mengiau tak tentu pasal. Pantang nampak tempat tersorok sikit mesti nak masuk. Contohnya almari yang terbuka. Situasi begini mencemaskan kami sekeluarga kerana kami tahu yang masanya sudah tiba. Jadi pintu-pintu bilik semuanya kami tutup bagi mengelakkan Belang daripada beranak dalam bilik-bilik tidur kami.
Diletak dalam kotak pun, dia keluar balik. Kembali merayau-rayau sekitar rumah. Disebabkan tiada pilihan kami kurung dia dalam sangkar yang di lapik kain dan menutupnya juga dengan kain. Sebab kucing pun tahu malu bila dia nak beranak. Belang malu kalau orang tengok dia dalam kesakitan untuk melahirkan. Macam manusia. Dan tahukah anda, kucing pun akan pecah air ketubannya di saat hendak melahirkan?

CERITA 3

Alhamdulillah. Belang selamat melahirkan. Pada saat yang pertama dua ekor selamat dilahirkan. Tidak lama selepas itu, lagi seekor lahir. Ketika waktu melahirkan, akan keluar beberapa tompokan darah yang agak besar. Anak-anak kucing actually keluar bersama-sama uri mereka.

Tapi ke mana pergi uri-uri mereka selepas kelahiran?

Sebagaimana yang kita tahu, uri juga sebahagian daripada darah. Darah yang tidak dibersihkan akan mengundang bau busuk dan kehadiran beberapa jenis serangga. Subhanallah Maha Suci Allah, kucing pun tahu bersih. Si ibu akan memakan semula uri anak-anaknya. Dan tahukah anda? Sekiranya si ibu lambat membersihkan darah yang melekat pada tubuh mungil anak-anaknya, anak-anak kucing tersebut boleh mati. Itulah yang terjadi kepada seekor anak Belang. Jadi yang survive dua ekor sahaja sampailah sekarang. Sepasang itu kami namakan Kit dan Kat. Kit Kat.

CERITA 4

Saya dan adik-adik saya suka marah Belang.

"Isshh, Belang ni dengan anak sendiri pun jahat."

Entah kenapa sejak akhir-akhir ini Belang begitu agresif dengan anak sendiri. Anak-anak belang semakin membesar. Dekat sikit gaduh. Dekat sikit gaduh. Aduh....pening kepala dibuatnya.

Setelah beberapa ketika baru saya perasan, Belang buat macam tu bukan sebab dia jahat dengan anak sendiri tetapi sebab Belang nak anak-anaknya lepaskan 'susu' dia orang. Ohh...begitu caranya....


Konklusi-> Tak sangka ekk, kucing punya sifat biologinya ada sedikit persamaan dengan manusia. Cuma dia orang tak berakal. Itu 'je'. Saya bersyukur dilahirkan sebagai manusia. Jadi kawan2, jadilah 'manusia', kerana manusia adalah sebaik-baik kejadian. Alhamdulillah.











p/s: Gambar dekat atas ni semuanya gambar Kit Kat. Gambar Belang dengan Kucang (opah kepada Kit Kat) tak ada pun. Malas pula nak ambil gambar baru. Kucing kita orang streotaip. Dari satu generasilah katakan. Hahaha. Kucing-kucing saya suka lepak atas sofa. Kelakarnya.

5 comments:

Anonymous said...

salam...aaa Neko lover haa?? saya lebih berminat cerita satu..why male n female neko always fighting each other when their try to mating..because of this...it's all about science..watch this lnk

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3UVw7cgv36A

(at tantawi)

AfiqahRazak said...

thanks for the link >,<

AfiqahRazak said...

emm..neko tu ape ekk?

AfiqahRazak said...

i've watched it. its painful isn't it?

Anonymous said...

neko...kucing in japanese

(at tantawi)