Friday, November 4, 2011

Gulai Ikan


Pagi ini langit agak mendung. Aku kebosanan. Menatap nota 'transac' dengan kadar waktu yang agak lama memeningkan kepalaku. Mama dan abah dah pergi kerja. Edi hensem pergi sekolah. Alya menyibuk ikut mama kerja. Yang tinggal aku, bibik, Arif yang suka 'online', Emi yang suka membuta, kucing-kucing kesayangan, 'little' Nadia dan Sakinah.

Jadinya hari ini untuk menghilangkan kebejatan minda, aku belajar masak gulai ikan dengan bibik.
Aku terlebih dahulu menjadi 'baker' berbanding 'cooker'. Aku tak lah pandai sangat memasak. Terutama masak lauk yang rumit. 'Basic' yang sikit-sikit tu adalah. Cuma mungkin kurang 'skill'. Aku suka makan. So kenalah hebat memasak...haha.

RESEPI GULAI IKAN BIBIK

Bahan-bahan

1. 10 biji cili padi
2. 3 ulas bawang putih dan 4-5 biji bawang merah
3. Kunyit (ketul) - lebih kurang besar ibu jari
4. Halia - lebih kurang besar ibu jari
5. 2 batang serai
6. Asam keping (1)
7. Santan
8. Beberapa ketul ikan (dalam gambar adalah ikan pelaling)
9. Garam secukup rasa (garam kasar lebih baik)
10. Cili hijau besar
11. Sebiji tomato (dipotong empat)


Cara-cara

a) Mula-mula, tumbuk cili padi, bawang putih, bawang merah, halia dan kunyit. Kuantiti halia sama banyak dengan kunyit. Ketepikan.
b) Masukkan santan dalam periuk.
c) Kemudian masukkan 'paste' di langkah a dalam periuk. Gaul rata bersama santan.
d) Ketuk serai, lebih kurang dua batang, masukkan dalam periuk bersama-sama dengan asam keping sekeping.
e) Masukkan ikan.
f) Rebus sampai mendidih. Masukkan cili hijau besar dan tomato. Letak garam secukup rasa.

note: rebus gulai sampai rasa masam-masam pedas.

-siap-
gulai yang siap mendidih untuk hidangan tengahari

Apapun memasak ni yang penting asas. Selepas itu kita boleh masak ikut citarasa sendiri. Kalau tak suka masam sangat tak payah letak tomato. Kalau tak nak guna ikan pelaling guna ikan lain yang bersesuaian. Itulah pengalaman sepanjang menjadi 'baker' kat rumah. Ubah ikut citarasa sendiri dan keluarga. Sebab itulah aku suka segala yang 'homemade' dan 'handmade'.

p/s: gulai ni memang sangat sihat sebab tak letak minyak dan santan tak pekat sangat. Baik untuk kesihatan...hehe. Entri ni sepatutnya disiarkan siang tadi...so sad

No comments: