Friday, November 11, 2011

Bilik 616

Akhirnya habis juga buku ni. Penat menanti untuk habis. Aku ambil masa seminggu nak khatamkan novel ni. Kalau bukan sebab test yang akan menyusul lepas cuti ini, sehari dua buku ni dah habis.

Aku suka novel ni. Thriller. Ini merupakan karya pertama novelis Zaifuzaman Ahmad yang aku baca. Seronok-teruja-seram. Macam-macam. Bercampur baur. Entahlah.

Novel ini memang buat bulu roma meremang kalau baca tengah-tengah malam. Aku suka garapan penulis. Cara beliau susun cerita menarik. Satu persamaan dengan penulis kegemaranku, Ramlee Awang Murshid adalah kerana novel thriller.

Perbezaannya Zaifuzaman Ahmad banyak mempamerkan elemen mistik yang sukar dirungkai dalam novel ini. Manakala RAM, yang aku perasan beliau memberikan sedikit penjelasan yang agak logik. Contohnya, kemunculan pontianak adalah disebabkan manusia yang memuja syaitan atau iblis kemudian bertukar menjadi pontianak untuk memenuhi permintaan sang iblis durjana untuk mencari darah sebagai pertukaran atas pertolongan yang diberikan.

That's it.

Apapun aku suka cerita dalam novel ini.

p/s: sedang menanti Fiksyen 302 karya RAM.

2 comments:

Anonymous said...

try to read 'rahsia mimpi'
mndebarkan jgk kot bagi yg 'berperasaan'..huhu

AfiqahRazak said...

i'll try. thanks for the suggestion.