Saturday, October 17, 2009

AMOR y PASION...



"Amor y Pasion" merupakan istilah Sepanyol yang membawa maksud cinta dan kasih sayang. Dalam banyak2 peringkat cinta ada satu peringkat dimana reaksi kimia berlaku antara dua insan yg telah diciptakan ALLAH yg saling melengkapi antara satu sama lain. Dan reaksi tersebut terjadi antara Adam dan Hawa. Setiap insan tidak dapat lari daripada perasaan ini. Aku ini tidak punya apa2 melainkan seorang budak yg masih mentah yg cuba menyuarakan pendapatnya sendiri.

Memandangkan aku ini sedang meningkat dewasa, dan dikelilingi rakan2 yg juga acapkali membicarakan soal 'cinta', byk persoalan dan kesimpulan mentah yg ku adun sendiri yg aku sendiri tidak pasti ketepatan acuannya.

Persoalan pertama,
apakah istilah 'couple' dapat menterjemahkan isi hati yg penuh dgn rasa cinta yg meluap2 dgn cara yg betul? Tidakkah cinta dalam Islam begitu suci sehingga diciptakan ikatan perkahwinan atau nikah supaya ianya sesuai dgn naluri dan fitrah manusia? Byk batas2 yg dipelihara dalam Islam antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim. Kemudian batas2 itu digantikan dgn yg lebih baik iaitu perkahwinan.

Persoalan kedua,
Antara yg telah ditentukan pada diri setiap insan sejak azali adalah jodoh. Sedalam manapun cinta dan kasih sayang kita pada seseorang, sekiranya bukan dia yg ditakdirkan untuk kita, takkan menjadi. Apa yg terdaya dilakukan adalah dgn berdoa semoga diberikan jodoh yg baik. Jadi, apakah 'couple' mampu mempertahankan jodoh yg belum pasti? atau istilah 'couple' hanya untuk bersuka ria dan memainkan perasaan orang lain?

Sebab itu, bak kata orang,
ada cinta yg bisa membuat seseorang terapung-apung hingga ke syurga,
ada cinta yg membuat seseorang sengsara seperti di neraka,
ada cinta yg memaksa seseorang meninggalkan ajaran suci,
ada cinta yg membawa ke mercu kejayaan,
ada cinta yg membawa ke jurang kegagalan,
ada cinta yg menjadi sumbu kekuatan,

dan kadang2 cinta itu memungkinkan segalanya...






2 comments:

faiz ibtisam said...

salam...
mmang btol pendapat ko..
cinta yang x mngikut alur islam..x kan pnah bhagia dan selalu akan bersulam dan terikat dgn kotoran dalam hati juga kehidupan..

amrh.anth said...

hmm..mira setuju..terkesima seketika bila baca..