Tuesday, May 13, 2014

Drama pagi






Selamat Pagi Dunia. huhu.

Terlebih gembira pula. Padahal, esok aku ada dua ujian, Constitutional Law II dan Evidence I.

Aku sebenarnya nak belajar dan ulangkaji, namun malangnya fokus lari apabila mengenangkan,

'Hah? banyaknya tak baca lagi..............!!!!'

Jadi aku pun buat secawan kopi hitam klasik. haha.

Dengar lagu klasik, tengok aksi-aksi wareq di luar tingkap mahallah dan terus daftar masuk blog.

Oh, wareq adalah perkataan Banjar yang bermaksud monyet.

Rasa kelakar tengok gelagat wareq-wareq ni sekeluarga. haha.

Bau kopi agaknya. Lepas itu, duduk mencakung di sebalik bumbung mengintai, menjenguk aku. Macam main nyorok-nyorok lah.

Berlagak gaya macam nak serang aku, menyeringai segala. Tapi apabila aku bangun dari kerusi terus menyorok di sebalik bumbung. haha. Kelakar.

Aku dah lama perhati perkara ini. Monyet-monyet ni, kalau dah keluar dari hutan dan masuk ke mahallah, terus cari tong sampah. Bertaburanlah sampah-sampah. Kadang-kadang sampai terkena kat baju sidaian orang lain. Hmmmm.....

Aku kesian dengan monyet-monyet ni. Agaknya dah tak ada makanan kat hutan sampai cari sampah di tempat yang penghuninya manusia.

They are not supposed to eat garbage.

Kadang-kadang tu sampai rasa macam nak tanam pokok pisang dalam hutan atau kawasan semak dalam UIA. Supaya monyet-monyet tu tak makan sampah.

Pokok pisang kan senang nak hidup. Campak saja, terus hidup. Tebang ke, bakar ke, nanti tumbuh tunas baru.

Aku bukannya apa. Sebabnya aku pernah tonton satu video berkenaan satu spesies burung di sebuah kepulauan yang makin banyak mati.

Kita boleh tahu sebab burung-burung ni mati apabila bangkai tersebut benar-benar reput. Ada banyak sampah dalam perut burung! Tragis kot.

Penyu pun sama.


Macam mana manusia nak hidup dengan senang dan selesa, macam itu jugalah hak haiwan.

Haiwan-haiwan ni makhluk Allah yang sentiasa berzikir. Begitu juga tumbuhan.

Kita? Lagha banyak, zikir kurang.

Melihat makhluk Allah yang lain dapat menggandakan kesyukuran dan ketakjuban kita pada Allah.

Maha Suci Allah yang mencipta segala yang ada di bumi ini. Maha Cantik dan Maha Hebat.

Aku selalu fikir dari dahulu sehingga sekarang, kenapa orang Islam kurang ambil perhatian dengan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar?

Hal-hal sebegini selalunya dilakukan oleh orang bukan Islam.

Mengembara pun yang banyak orang bukan Islam yang keluar ke mana-mana. Mungkin dengan cara itu mereka cuba mencari makna hidup.

Adakah sebab itu mereka lebih mahir dalam seni kemanusiaan dan psikologi? Mungkin. Aku tidak menafikannya.

Contohnya lah, kalau quotes, mereka punya quotes lebih kena dengan fitrah dan psikologi kemanusiaan. Kalau quotes orang Islam banyak Al-quran dan hadis. Tak salah. Sebab itu wahyu suci. Cuma mungkin kita kurang pendekatan psikologi. Aku tidak menuding pada Islam itu sendiri. Tapi pada kita. Kita semua.

Adakah kita kurang seni dalam aplikasi dan terjemahan wahyu Tuhan?

Ianya samalah seperti membaca buku teks yang tebal dan sarat dengan perkataan yang tinggi, kemudian dimudahkan dalam bentuk nota, penjelasan dan analogi menarik . Terutamanya untuk mereka yang tidak mampu membaca buku sedemikian rupa. Dengan cara itu kita berkongsi kenikmatan yang sama. Pencerahan.

Aku pun tak tahu nak terjemahkan dalam bentuk perkataan. Huurrmmm...

Secara jujurnya, itulah yang aku rasa.

Wah, nampaknya kopi hampir habis.

Mungkin sudah tiba masa untukku menamatkan coretan ini.

Masa untuk sambung ulangkaji. Yeay!

No comments: